معرفی آلبوم آموزشی تولید ورمی کمپوست کوثرپرداز

پرورش کرم زباله خوار آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک کرمی یا ورمی کمپوست

معرفی آلبوم آموزشی تولید ورمی کمپوست کوثرپرداز

پرورش کرم زباله خوار آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک کرمی یا ورمی کمپوست

بازدید از فارم سی هزارکیلویی (سی تنی ) بابل

در ادامه گزارشی تصویری از بازدید از فارم سی تنی بابل تقدیم می گردد:

  

سلام به همه کرم دوستان عزیز

پنجشنبه بهترین فرصت بود تا سری به دوستانم بزنم. آخه می دونید من دو شغله هستم و بسیار گرفتار و حتی تعطیلات هم باید سرکار باشم. صبح ها دانشگاه و بعد از ظهرها تا پاسی از شب روزنامه و این باعث شده تا حسابی وقت کم بیارم. چندی پیش به لطف تغییر و تحولات در دانشگاه آزاد رییس جدید دانشگاه پذیرفت تا فعلا به صورت آزمایشی دانشگاه پنج شنبه ها تعطیل باشد و این اولین پنج شنبه ای بود که دانشگاه تعطیل شد و من هم که ذوق زده بودم با اینکه شب ساعت 2 نیمه شب به خانه رفته بودم صبح ساعت پنج از خواب بیدار شدم و چون قبلا با دوست خوبم آقای مهدی کار هماهنگ کرده بودم تا بازدیدی از فارم احداثی ایشان در بابل داشته باشم راهی بابل شدم.

 


به دوراهی بومهن که رسیدم دو دل بودم که از فیروزکوه برم یا از هراز که متاسفانه از مسیر هراز رفتم که چشمتان روز بد نبیند. دلم خوش بود که صبح زود جاده خلوت و مسیر هم زیبا ولی از رودهن که گذشتم فکر کردم مسیر را اشتباه آمدم. آخه هرچی بود کامیون و تریلی، خاک بود و ترافیک و زنجیره خودروهایی که قطار شده بودند پشت خودروهای سنگین، از تعریض جاده گرفته تا ساخت سد هراز و .... خلاصه راه دو ساعته را تقریبا 4 ساعته رفتم و با هماهنگی آقای مهدی کار به فارم ایشان رسیدم.

این هم عکس فارمی که ایشان زحمت راه اندازی آن را کشیده اند:

این یک فارم 30 تنی در نزدیکی شهر بابل است که با حساسیت و سلیقه زبانزد بابلی ها بنا شده و اگر از نزدیک ببینید باورتان نمی شود که چقدر محیط اطراف و بین پشته ها تمیز بود و انگار نه انگار در محیطی هستی که تقریبا 60 تن پهن گاوی در آن انباشته شده است. همه چیز آنقدر تمیز و مرتب بود که از قدم زدن در بین پشته ها و بررسی آنها لذت وافری می بردی که بردم.

آقای مهدی کار می گفت این مکان اجاره ای است و کف آن شیب مناسب برای زه کشی نداشته و از آنجا که باید کف بستر خشک باشد تا تهویه هوا به خوبی اجرا شود بنابراین زیر پشته ها را ابتدا بلوک سیمانی به ارتفاع تقریبا 30 سانتی متر بالا آوردیم و بعد روی بلوکها را با توری های فلزی و روی توری های فلزی را نیز با توریهای نازک پارچه ای پوشاندیم. پس از آماده سازی بستر، نوبت بارگیری آنها با پهن و کرم بود که این کار هم با فراهم شدن مقدمات و با دقتی مضاعف انجام شد.

آقای مهدی کار شرح داد که بدلیل حفظ پشته ها از نفوذ حشرات و یا ریزش آنها بواسط حرکت قورباغه ها، تصمیم گرفته تا روی همه آنها از همان توری های پارچه ای که در زیر کشیده بود بکشد که علاوه بر حفظ آنها باعث زیبای پشته ها نیز شده بود.

راستی دو دستگاه الکترونیک بر روی دیوار نصب بود که توجه من را جلب کرد. از آقای مهدی کار پرسیدم آنها چیست که ایشان گفت بعد از بارگیری پشته ها متوجه شدم که بعضی از آنها آلوده به حشره آبدزدک شده و موشها نیز برای خوردن آنها و بعضا خوردن کرمها به پشته ها حمله ور شده اند بنابراین با مشورت یکی از دوستان اقدام به نصب آنها نمودم که بواسطه تولید امواجی با طول موج خاص باعث دور شدن موجودات موذی می شوند و پس از نصب آنها حمله این موجودات تقریبا به صفر رسیده است.

در انتهای سالن تقریبا 30 تن کود گاوی تازه قرار داشت که به دلیل حرارت بالا مدتی بود که آنها را در این قسمت پهن کرده بودند و در اثر مرطوب نمودن و جریان هوا از بین آنها دمای آنها را به 30 درجه سانتی گراد رسانده بودند و در صورتی که دما به 25 درجه برسد آماده انتقال به فارم خواهد بود. موضوع بعدی که آقای مهدی کار عنوان نمود این بود که برای اینکه خط تولید با وقفه روبرو نشود باید در حالی که پشته ها در حال ساختن ورمی کمپوست هستند به فکر آماده کردن خوراک بعدی فارم بود و از آنجا که آماده سازی کود گاوی و پایین آوردن دما زمانبر هست باید زودتر این عمل انجام شود.

راستی تا یادم نرفته باید بگم که آقای مهدی کار اقدام به ثبت شرکتی نموده بود که کودهای تولیدی خودش را با نام شرکت و با آنالیز دقیق آزمایشگاهی و با بسته بندی شکیل در شهر بابل بفروش می رساند.

هنگام خداحافظی از ایشان خواهش کردم که مقداری کرم و بستر در اختیارم قرار دهد تا در منزل یک راکتور خانگی بسازم که با روی باز پذیرفت و از همین جا از ایشان تشکر می کنم. هنگامی که داشت کرمها را داخل جعبه می ریخت از همان کودهای در حال آماده شدن ریخت که برایم جالب بود به دلیل نزدیکی این کودها با پشته ها کرمهای زیادی از پشته ها به آنجا مهاجرت کرده بودند به قول استاد سلجوقی ( مهاجرت نخبه ها ) رخ داده بود بنابراین توصیه می کنم برای اینکه پشته ها خالی نشود و پهن گاوی تا انتها به ورمی کمپوست تبدیل شود باید فاصله مناسبی برای آنها تا انبار ذخیره در نظر گرفت.

در انتها تعدادی از عکسها را برایتان می گذارم.

 آقای مهدی کار در حال بررسی پشته ها

و این هم تصویری از کود ورمی کمپوست تولیدی این فارم و آدرس اینترنتی شرکت رشد سازان کاسپن http://www.roshdsazan.com/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد